gender- en seksuele diversiteit in het onderwijs

vopraktijkvoorbeeld

2018 | Leerlingen 6vwo drama van Lyceum Schöndeln hebben het zelf geproduceerde theaterstuk Hij-Zij-Het uitgevoerd voor basisschoolleerlingen van groep 6. Ze speelden dit examenwerkstuk op 20 februari in theater ECI in Roermond.

Eindexamenwerkstuk

De leerlingen produceerden dit stuk als eindexamenwerk voor het vak drama. Ze schreven en speelden het stuk en voerden alle productietaken uit inclusief planning en deadlines en ten slotte een hoge piekbelasting.

 

 

Genderverwarring op een eiland

De leerlingen baseerden hun verhaal op Twelfth Night van William Shakespeare, waarin een twee eiige tweeling tijdens een storm met hun boot op een eiland strandt. Tijdens deze schipbreuk raken de broer en zus elkaar kwijt. Om te kunnen overleven neemt het meisje de identiteit van haar verdwenen broer aan. In dit nieuwe leven raakt hij (maar eigenlijk zij) verwikkeld in een liefdesstrijd om de plaatselijke gravin. Door deze persoonsverwisseling raken diverse personages in een heuse genderidentiteitscrisis. Uiteindelijk wordt het verliefd op een van de minnaars van de gravin. Ten slotte is de complexiteit  compleet als opeens broerlief weer opduikt, terwijl iedereen dacht dat hij dood was.

Mooi voorbeeld

Dit examenstuk is een goed voorbeeld hoe een thema als gender onderzocht kan worden, ingebed in een andere opdracht. Terwijl de klas theater maakte, verdiepte ze zich tegelijk in vele facetten rond het begrip ‘gender’.

Dat de scholieren hiermee ook nog ‘voorlichting’ konden geven aan basisschoolleerlingen, verdubbelde de winst. De kinderen van groep 6 vonden het een grappig toneelstuk met mooie kostuums en leuke muziekinstrumenten. Achteraf zei een van de kinderen: “Eigenlijk maakt het niet uit of je een jongen of een meisje bent om van te houden”.


Vragen over sociale veiligheid en lhbti+ op school?

Bel met de helpdesk van School & Veiligheid.