Lhbtiqa+ personen geven meer aan discriminatie te ervaren dan niet-lhbtiqa+ personen. Ze krijgen te maken met discriminerende opmerkingen, worden nageroepen en hebben vaker te maken met online haatreacties. Dit blijkt uit de Lhbtiqa+ monitor 2024.*

 

Leefsituatie en opvattingen

De monitor is belangrijk omdat het ons feiten en cijfers geeft over de daadwerkelijke leefsituatie van lhbtiqa+ personen in Nederland in vergelijking met die van de niet-lhbtiqa+ personen. In het onderzoek is ook gekeken naar opvattingen over lhbtiqa+ personen onder de Nederlandse bevolking.

Meer discriminatie en haat

Lhbtiqa+ personen zijn helaas kwetsbare personen, omdat ze meer te maken hebben met discriminatie, online haat, ongewenst seksueel gedrag (online en offline) en een slechte psychische gezondheid hebben dan niet-lhbtiqa+ personen. Ook zijn ze minder vaak gelukkig.

Afnemende vrijheid

Vanuit School & Veiligheid vinden we de uitkomsten zorgelijk. Zeker in combinatie met de huidige maatschappelijke zorgen over een daling van de acceptatie van lhbtiqa+ personen. Zorgen die ook staatsecretaris Mariëlle Paul onderkent, zoals blijkt uit haar kamerbrief van 18 november jl.:

“In Nederland moet je jezelf kunnen zijn, verliefd kunnen worden op wie je wilt en je kunnen ontwikkelen tot wie je wilt zijn. Daar staan wij als land wereldwijd om bekend. Die vrijheid lijkt echter af te nemen, want in de praktijk voelt lang niet iedereen zich hier vrij en veilig genoeg voor. Vanuit de samenleving bereiken mij regelmatig verhalen van mannen die niet meer hand in hand op straat durven lopen. Jongeren die zich niet vrij voelen om uit de kast te komen. Onveilige situaties op school.(…)”

Ook in jouw klas

“Wie je ook bent en op wie je ook verliefd wordt: je mag er zijn, je mag je eigen keuzes maken en je staat niet alleen. En daar waar sprake is van onveilige situaties of discriminatie, pakken wij dat aan.” zegt de staatsecretaris in de eerder genoemde kamerbrief. Daarin hebben ook scholen een taak. Een sociaal veilige omgeving is voor iedereen en dus elke leerling van belang. Ook voor jongeren in jouw klas die – ondanks of je dit wel of niet weet – behoren tot de regenbooggemeenschap.

Vergoot de veiligheid en respect voor gender- en seksuele diversiteit

Gendi – een initiatief van Stichting School & Veiligheid – ondersteunt scholen bij het bevorderen van sociale veiligheid in relatie tot gender- en seksuele diversiteit. Voor docenten bieden we tips en concrete tools hoe je met respect voor iedereen ruimte kunt geven aan seksuele en genderdiversiteit. Wil je onderzoeken hoe veilig jouw school is op het gebied van gender- en seksuele diversiteit? Organiseer dan eens een Spiegelgesprek met behulp van de tool die School & Veiligheid heeft ontwikkeld.


*Bronnen:

Een veilige school, ook voor lhbti+ leerlingen.