Beeldvorming en Rolpatronen
Campagne over gendernormen
- Biedt inzicht en helpt doorbreken van genderstereotypen
- Stimuleert jongeren met elkaar te praten over gender(on)gelijkheid
- Video's en oefeningen voor jongeren van 17-23 jaar
Traditionele meningen over mannelijkheid, vrouwelijkheid en seksualiteit dragen nog té vaak bij aan grensoverschrijdend gedrag. Ook op mbo-scholen. Deze lesbrief is een onderdeel van de campagne Generatie Ja… en? lespakket Lang Leve de Liefde voor het mbo van Rutgers en Soa Aids Nederland.
Beschrijving
Door in de klas te praten over beeldvorming en rolpatronen help je je studenten hun eigen mening te vormen en die te bespreken met hun klasgenoten. Ze ontdekken dat het merendeel van de jongeren net zo over deze onderwerpen denkt als zijzelf. Hierdoor is de kans groter dat zij zich ook uitspreken en een ander helpen als die wordt uitgescholden of te maken heeft met geweld.
Doelgroep
Leerlingen van 17 tot 23 jaar.
Duur & voorbereiding
Ook op school kun je zelf met ‘Generatie Ja… en?’ aan de slag. De les bestaat uit verschillende werkvormen en duurt ongeveer 60 minuten. De lesbrief is te downloaden via de website van Rutgers.
Doel & resultaat
Je werkt met met de studenten aan oefeningen op het gebied van schadelijke gendernormen, mannelijk- en vrouwelijkheid en seksualiteit.
- Jongeren krijgen inzicht in hoeverre zij rolbevestigende (en soms schadelijke) en ruimdenkende opvattingen over gender en geweldsnormen hebben;
- Jongeren nemen kennis van de ruimdenkende opvattingen van hun leeftijdsgenoten en leren dat ze er meestal niet alleen voor staan;
- Jongeren leren hoe zij in gesprek kunnen gaan met iemand als diegene iets zegt of handelt op een manier die niet aansluit bij hun eigen ruimdenkende opvattingen.
Producent
De campagne is ontwikkeld door Rutgers en Atria.
Website