Vragen van kinderen over gender- en seksuele identiteit
Zo zorg je voor een inclusief klimaat en veilige klas
Kinderen denken al jong na over wie ze zijn, op wie ze verliefd kunnen worden of welk geslacht bij hen past. Ook jouw leerlingen houden zich hiermee bezig. De Kindertelefoon voert dagelijks gesprekken met kinderen over gender en seksuele identiteit. Ze hebben vragen zoals “Val ik op jongens of meisjes?”, “Wat als ik me geen jongen en geen meisje voel?” en “Hoe vertel ik dat ik non-binair ben?”
School is een plek om te leren over diversiteit
“School is de plek waar kinderen leren en waar ze antwoord horen te krijgen op vragen die ze bezighouden. Kennisoverdracht over gender- en seksuele diversiteit, passend bij de leeftijd van het kind, hoort daar ook bij”, zegt Melissa Bakker, beleidsadviseur bij School & Veiligheid.
- Bekijk de Gendi-tip Het thema opnemen in je les en zie ook het kopje (les)materialen onderaan deze pagina.
Bang om te vertellen
Niet elk kind durft of kan met hun vragen naar ouders, de juf, meester of vrienden te gaan. “Bij De Kindertelefoon horen we van kinderen dat ze bang zijn om gepest te worden of anders aangekeken te worden door hun omgeving,” zegt Roline de Wilde, directeur van De Kindertelefoon. “Het is belangrijk dat kinderen weten dat ze altijd ergens terecht kunnen. Of dit nu in hun eigen omgeving is, bij De Kindertelefoon of op school.”
Een veilige plek
Laat als leraar merken dat je openstaat voor een gesprek en vragen over gender en seksuele identiteit. Dat kan door kleine gebaren zoals een regenboogvlag of – poster ophangen in de klas. Probeer genderbewust te handelen, gebruik inclusieve taal en diversiteit in de voorbeelden tijdens je les. Gendi biedt tools en tips die je hierbij ondersteunen:
- Posters met een lhbti+ thema – die laten zien dat iedereen welkom is.
- Visual – die je helpt om genderbewust te handelen.
- Waarom inclusieve taal belangrijk is – docententaal is voorbeeldtaal.
Wijs leerlingen de weg
Zorg er ook voor dat leerlingen weten waar ze terecht kunnen op school én daarbuiten. Als leerlingen niet naar de juf of meester durven of willen, kun je ze wijzen op de vertrouwenspersoon op school. Zit één van jouw leerlingen met een vraag of probleem en willen ze anoniem met iemand praten? Verwijs dan eens naar De Kindertelefoon.
- Bestel de gratis voorlichtingsposter voor vertrouwenspersonen die je kunt ophangen in school.
- Wijs (bovenbouw) leerlingen op deze pagina: Steun voor jou op school – Gendi.
- Geef de les ‘Praten lucht op’ van De Kindertelefoon.
Lesmaterialen
- Kwartetspel ‘Met wie woon jij?’ – over diversiteit in gezinssituaties.
- Kletskaartjes seksuele diversiteit – om open in gesprek te gaan over gevoelens en identiteit.
- Wat betekent gender? – zo leg je het uit aan je leerlingen.
- Kleurplaten diversiteit – Zonder teveel nadruk kinderen kennis laten maken met diversiteit.
- Aan de slag-kalender – met thema’s en tips door het schooljaar heen.
Bronnen:
- Vragen van kinderen over gender- en seksuele identiteit.pdf – De Kindertelefoon, 2024
- Zo zorg je voor een veilig en inclusief klimaat op school – School & Veiligheid
In 2024 voerde De Kindertelefoon gemiddeld 10 gesprekken per dag over gender & seksuele identiteit.
De meeste gesprekken werden gevoerd met jongens (53%) en kinderen tussen de 13 en 15 jaar.
Binnen de leeftijdsgroep 8-12 werden er gemiddeld 4 gesprekken per dag gevoerd, en ook vooral door jongens (52%).
Bron: De Kindertelefoon
De Kindertelefoon geeft antwoord
De Kindertelefoon geeft in Kidsweek antwoord op veelvoorkomende vragen van kinderen over gender- en seksuele diversiteit. Handig ook voor jou om te weten voor als een leerling bij jou komt met vragen. Bekijk ze hier: