gender- en seksuele diversiteit in het onderwijs

De 17-jarige Lucas Oldenburger van het Harens Lyceum haalde een 10 voor zijn profielwerkstuk over lhbtq+ en schoolbeleid. OOGtv maakte er een tv-item over.

Docenten worstelen

Lucas zag dat veel docenten en ook leerlingen niet precies weten hoe ze om moeten gaan met LHBTQI+-vraagstukken.

“Heel praktisch, hoe spreek je een non-binair persoon aan? Moeten er op school genderneutrale toiletten komen? Je ziet veel mensen wel heel erg hun best doen maar het ontbreekt aan een duidelijke richtlijn.”

“De GSA (Gender & Sexuality Alliance) helpt daarin. Op school waren ze direct heel enthousiast, en ik denk dat we het afgelopen jaar ook al mooie stappen hebben gezet zodat het voor leerlingen en docenten echt een veiligere plek is geworden.”

Profielwerkstuk

Tijdens het opzetten van het GSA besloot Lucas om zijn profielwerkstuk ook over dit thema te laten gaan. “Ik wilde dit onderwerp op de kaart zetten en het bespreekbaar maken. Maar ik wilde ook dat andere scholen er ook wat aan hebben. Ik heb literatuur bestudeerd, ik heb diverse schoolleiders geïnterviewd en ik heb leerlingen geënquêteerd. Het resultaat is een praktisch handboek geworden voor schoolleiders en schoolpersoneel over LHBTQI+-schoolbeleid. Met een heel praktisch antwoord hoe je dit aanpakt in je schoolbeleid en hoe je dit als docent in je lessen kunt implementeren.”

Bron: OOGtv.nl


Vragen over sociale veiligheid en lhbti+ op school?

Bel met de helpdesk van School & Veiligheid.