po/vo/mbofotostrippesten

Grapje?! 

Schelden of roepen met ‘homo’ is altijd kwetsend en niet grappig. Het wordt meestal geroepen als er iets is wat leerlingen níet leuk vinden. En het gaat vaak uit van het stereotype ‘als man moet je macho zijn’ (en we noemen je homo als je geen machogedrag vertoont). Vooral voor openlijke of niet openlijke lhbti+ leerlingen kan dit een gevoel van onveiligheid geven. Het is voor niemand prettig steeds op één kenmerk van zijn identiteit te worden aangesproken. Laat staan voor jongeren op een stuk waar ze zich onzeker over voelen.   

Grijp in

Laat discriminerende of uitsluitende opmerkingen nooit voorbijgaan. Ook al lijkt het dat ze zonder kwade bedoeling worden gemaakt. Negatieve opmerkingen zijn uiteindelijk altijd kenmerk van een onveilige sfeer. Niet ingrijpen betekent ook dat dit op school als ‘normaal’ wordt gezien terwijl je mensen kwetst om wie ze zijn. Ook voor andere leerlingen kan dit een onveilig gevoel geven. 

Begrens en nodig uit

Je kan er niet altijd bestraffend op reageren. Zeker niet alléén bestraffend. Dat kan ertoe leiden dat het onder je radar verder gaat. Hoe dan wel? Laat ze even nadenken door bijvoorbeeld met humor te reageren: ‘Riep je mij?’ Of door in één adem te begrenzen en uit te nodigen: ‘Het is niet oké dat je dit zegt. Maar vertel eens, wat brengt jou er toe om dit te zeggen?’ De visual Stappenplan voor een veilig gesprek brengt deze methode beknopt in beeld. De Training Dialoog onder Druk (School & Veiligheid) helpt jou en je collega’s om te gaan met lastige situaties en gesprekken in de klas. 

(lees)tips

Fotostrips

De fotostrips van Gendi gaan over die soms lastige en onverwachte situaties in het werken aan gender- en seksuele diversiteit in de klas. Om even over na te denken. Met een lach.

Bekijk alle fotostrips

Een veilige school, ook voor lhbti+ leerlingen.