agendambo/vo

In juni is het wereldwijd Pride Maand. Opgevolgd door Pride Amsterdam (26 juli t/m 3 augustus 2025). Steeds meer gemeentes in Nederland doen mee aan de Pride month. Ze organiseren feestelijke activiteiten waarbij de Pride vlag wappert voor zichtbaarheid, gelijkheid en respect voor de lhbtiqa+ gemeenschap en de vrijheid van jezelf mogen zijn.

Meer dan een feestje

Maar Pride is meer dan een feestje: het biedt een moment om met elkaar te praten over inclusie, acceptatie en veiligheid en stil te staan bij gelijkheid voor iedereen.

Dit is hard nodig, want waar Amsterdam ooit werd gezien als ‘the gay capital in the world’, blijkt uit cijfers dat Amsterdamse jongeren steeds minder tolerant zijn richting de queergemeenschap ten opzichte van een paar jaar geleden. (Zie: Minder jongeren vinden homoseksualiteit ‘normaal’ )

Niet veilig op school

Veel lhbti+ kinderen en jongeren voelen zich op school nog steeds niet veilig of gezien. Ze krijgen vaker te maken met pesten, uitsluiting of onbegrip. Door aandacht te besteden aan gender- en seksuele diversiteit in de klas en op school – bijvoorbeeld tijdens de pride maand – is er ruimte voor leerlingen om te voelen ‘ik mag er zijn, precies zoals ik ben’.

Ontdekken wie je bent

Is het niet wat vroeg om het hier op de basisschool al over te hebben? Nee, want ook op die leeftijd zijn ze bezig met het ontdekken wie ze zijn, wat ze leuk vinden en op wie ze vallen. Uit gegevens van De Kindertelefoon (2024) blijkt dat kinderen veel vragen hebben over genderidentiteit en seksuele diversiteit. Ze ontvangen gemiddeld 10 telefoontjes per dag hierover. Als leraar is het daarom goed te weten dat vragen leven bij kinderen en welke dat zijn zodat je het kan bespreken in de klas.

Vragen van kinderen

In het artikel dat we samen met De Kindertelefoon schreven, lees je welke vragen dat zoal zijn en wat jij kunt doen als leraar:  Vragen van kinderen over genderidentiteit en seksuele diversiteit

 “Kennisoverdracht over gender- en seksuele diversiteit, passend bij de leeftijd van het kind, is belangrijk én een verplichting voor scholen” (Melissa Bakker, beleidsadviseur School & Veiligheid)

Wat kun je doen als leraar?

Als leraar heb je een grote invloed op het veiligheidsgevoel van leerlingen. Je hoeft geen expert te zijn om iets te betekenen. Een paar ideeën:

  • Hang de regenboogvlag op of lhbti+ poster in je klas of schoolgebouw. Dat geeft een krachtig signaal van inclusie.
  • Bespreek thema’s als diversiteit, liefde en identiteit in de les. Kies een passend boek met een lhbti+ thema, een filmpje of nodig een gastspreker uit met een persoonlijk verhaal.
  • Sta open en luister actief als een leerling iets deelt over zichzelf. Alleen al het gevoel dat ze bij jou terechtkunnen, is goud waard.
  • Werk samen met collega’s aan een veilig en positief klimaat, waar alle leerlingen zich welkom voelen.

Zie ook: 10 tips voor een veilige school voor lhbti+ leerlingen en studenten.

Samen maken we het verschil

Pride gaat over zien en gezien worden. Door op school ruimte te maken voor dit thema, help je jongeren op te groeien in zelfvertrouwen en met respect voor elkaar. En dat is precies wat we willen: school als een plek waar iedereen zich welkom voelt.


Bronnen

Een veilige school, ook voor lhbti+ leerlingen.

Nieuwsbrief

Gendi is een campagne van Stichting School & Veiligheid.

Wil je op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen rondom sociale veiligheid op school? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Meld je aan