Een lhbti+ onderwerp aanstippen bij Geschiedenis
Ruimte voor gender- en seksuele diversiteit tijdens een vakles
Aandacht voor gender- en seksuele diversiteit kan bij alle vakken. Zo maak je het onderwerp zichtbaar en bespreekbaar op school. Bekijk onderstaande lestips van Gendi.
Lestips
Voorbereiding
Je weet nooit hoe leerlingen zullen reageren als een lhbti+ onderwerp (terloops) ter sprake komt. Dat kan spannend zijn. Je kunt je daarop voorbereiden. Ook is het belangrijk te zorgen dat de sfeer in de klas veilig is. Gebruik daarvoor onderstaande Gendi-tips en tools:
- Het thema opnemen in je les.
- ‘Een veilig klassengesprek voeren’
- Stappenplan voor een veilig gesprek.
1. Tijdlijn homo-emancipatie
- Vertel over de geschiedenis van de homo-emancipatie in Nederland. Hoe werd vroeger tegen homoseksualiteit aangekeken? Welke rechten kwamen er gaandeweg voor homoseksuelen? Zie: Homo-emancipatie in Nederland – Wikipedia en Geschiedenis van de Nederlandse homo-emancipatie | IsGeschiedenis.
- Laat leerlingen een tijdlijn maken (Powerpoint, collage, etc.) waarin ze jaartallen noteren met daarbij de gebeurtenissen en mijlpalen. Voor inspiratie zie: Tijdlijn LHBTQIA+-beweging – De roze revolutie – VPRO.
- Laat leerlingen de tijdlijnen presenteren.
- Vraag tenslotte: Hoe is het tegenwoordig gesteld met de homo-emancipatie in Nederland? Kunnen we iets leren van het verleden van de ontwikkeling van homo-emancipatie?
2. Frieda Belinfante
- Vertel over Frieda Belinfante, de eerste vrouwelijke dirigent van Nederland en een verzetsstrijdster in de Tweede Wereldoorlog. Het feit dat zij als openlijke lesbienne door het leven ging en zich daarbij niet bekommerde om maatschappelijke conventies, maakt haar levensverhaal extra bijzonder.
- Beluister de podcast over het leven van Frieda Belinfante: Alle Geschiedenis Ooit – dag en nacht (gratis beschikbaar gesteld op de website Voorindeklas)
- Laat leerlingen opdrachten maken uit de Lesbrief over Frieda Belinfante (bron: F-site.nl)
3. Historische voorvechters
- Vertel over enkele belangrijke historische figuren die veel hebben betekend voor de lhbti+ -emancipatie. Zie: 12 historische voorvechters van LGBTQ-rechten die de wereld veranderden (nationalgeographic.nl)
- Laat leerlingen een essay maken over voorvechters van minderheidsgroeperingen waaronder lhbti+’ers. Wat heeft deze persoon maatschappelijk (en privé) moeten ‘bevechten’? Wat is er gewonnen of verloren in deze (persoonlijke) strijd? Kunnen ze ook personen vinden die voor Nederland belangrijk waren?
- Laat leerlingen in groepjes een presentatie voorbereiden over een van de historische figuren.