vovideoervaring leerling

In deze video uit de serie ‘Leerlingen aan het woord over lhbti+ op school’ vertelt Jackson (14) over het gebruik van voornaamwoorden en de wens met hij/hem aangesproken te worden.

Over ‘gender’ praten met docenten

Volgens Jackson is dat wel een beetje raar. Bekijk de video om te zien hoe hij het aanpakte zodat zijn docenten toch wisten hoe het zat met de voornaamwoorden en hoe ze reageerden.

Het is fijn als docenten begrijpen hoe je je voelt

Soms is het best moeilijk vertelt Jackson. Hij noemt voorbeelden van situaties op school die best lastig waren. Een opmerking van een docent kan dan veel betekenen. “Het is fijn te merken dat docenten dan weten hoe je je voelt” zegt hij.

Leerlingen aan het woord over lhbti+

In de videoserie ‘Leerlingen aan het woord over lhbtiop school’ van Gendi delen leerlingen uit het po, vo en mbo hun verhaal. De video’s leren je over hoe zij op school bezig zijn met gender- en seksuele diversiteit. Op welke manieren jij als leraar ruimte kan geven aan het onderwerp in de klas. En wat jij voor lhbti+-leerlingen kan betekenen. De video’s laten zien dat het scheppen van een open en veilige sfeer soms zit in kleine dingen. Laat je inspireren!

Bekijk alle video's uit deze serie

mbovideoervaring leerling

Evy (19) over veilig voelen

In deze video vertelt Evy (19) wat haar mentor op het mbo deed om een ‘rode-licht-situatie’ veiliger te maken.

vovideoervaring leerling

Rens (17) over gezien worden

In deze video vertelt Rens (17) over die ene lerares op de middelbare school die echt naar hem luisterde.

povideoervaring leerling

Famke (9) over haar lhbti+ presentatie

Famke (9) gaf een lhbtiq presentatie op school. Volgens haar is het belangrijk dat kinderen weten wat het is. Ze vertelt erover in deze video.

Ga naar het Adviespunt van School & Veiligheid

voor advies over lhbti+ en sociale veiligheid op school