gender- en seksuele diversiteit in het onderwijs

votheaterlerarenopleiding
  • Voorstelling over groepsvorming en angst om 'anders' te zijn.
  • Voorzien van gratis lesmateriaal.
  • Laat leerlingen nadenken over diversiteit en hun identiteit.
  • Voor leerlingen vanaf 14 jaar

De voorstelling HannaH van Theater AanZ gaat over polarisatie, uitsluiting, groepsvorming en de universele angst voor ‘anders zijn’. De voorstelling met nabespreking daagt leerlingen uit om na te denken over diversiteit en hun identiteit.  

HannaH

HannaH is een originele en gedurfde voorstelling die tussen de leerlingen (het publiek) speelt in de dwingende setting van het klaslokaal. Het spel is een open wisselwerking tussen de vier acteurs, de leerlingen (5e personage) en de ruimte (6e personage). Zo dagen de acteurs het publiek uit mee te denken en te praten, mede-eigenaar te worden van het verhaal.

Het verhaal

Op een dag staan er vier nieuwe leerlingen in de klas: Omar, die door toenemende discriminatie steeds bewuster wordt van zijn roots. Liza, het meisje met kiespijn tussen twee culturen. Lars, die bang is te moeten veranderen als hij zichzelf gevonden heeft. En HannaH, gewoon een ander meisje, soms heeft ze borsten en soms ook niet. Als nieuwkomers in de klas moeten ze ieder hun plek zien te vinden. 

Praktisch

De voorstelling HannaH is bedoeld voor leerlingen op alle niveaus van het voortgezet onderwijs (vanaf 14 jaar). Maximaal 60 leerlingen kunnen de voorstelling per keer bekijken. De voorstelling wordt in de school gespeeld in een groot klaslokaal of gymzaal. Voorafgaand aan het voorstellingbezoek wordt aangeraden de lesbrieven in de klas te behandelen. Na de voorstelling is er een nabespreking. De voorstelling duurt inclusief nabespreking ongeveer 90 minuten. Hannah is ook geschikt voor lerarenopleidingen.

Gendi beveelt aan 

Door de combinatie van de voorstelling en de interactieve educatie achteraf kun je samen met je leerlingen nadenken over hun visie en ideeën over het thema van de voorstelling. Er is ruimte om vragen te stellen en ervaringen te delen. Theater kan via inlevingsvermogen en empathie de houding van mensen verbeteren ten aanzien van een minderheidsgroep. Wil je hier meer over weten of overweeg je theater in te zetten bij jullie op school? Lees dan het artikel van Gendi over Theater & School. 


 

 

Vragen over sociale veiligheid en lhbti+ op school?

Bel met de helpdesk van School & Veiligheid.