theaterpo/vo/mboverdieping

Naar het theater met de klas of een theatergezelschap uitnodigen op school? Lees dan de tips waar je op moet letten om het voor iedereen leuk, leerzaam én veilig te houden. Ook leggen we uit waarom theater werkt bij het creëren van ruimte voor gender- en seksuele diversiteit.

Tips voor scholen

Als je met school of de klas naar het theater gaat of een theatergezelschap uitnodigt, bereid dit dan goed voor.

  • Kies een theatergezelschap dat een goed verhaal neerzet en een nagesprek aanbiedt.
  • Check de doelgroep van de voorstelling zodat het aansluit bij de leeftijd en niveau van jullie leerlingen.
  • Organiseer vooraf een aparte voorstelling voor al het onderwijspersoneel. Je weet dan wat de leerlingen gaan zien en kunt aan de slag met je eigen opvattingen en vooroordelen als team.
  • Informeer ouders. Leg uit waar de voorstelling over gaat en waarom leerlingen de voorstelling gaan zien.
  • Theater op school werkt alleen als het bestaat naast een lespakket en een gedragen schoolvisie over het onderwerp van de voorstelling. Theater is geen ‘snelle manier’ om lhbti+-acceptatie te bevorderen of een ander ‘lastig’ onderwerp te behandelen.
  • Zorg dat het onderwerp van het theaterstuk aan bod komt in de lessen of in gesprekken met leerlingen. Is de klas niet gewend te praten over bijvoorbeeld relaties en seksualiteit, dan kan het voor negatieve reacties zorgen tijdens of na de voorstelling van leerlingen. Ook ouders kunnen onvrede uiten.
  • Weet als leerkracht hoe je het gesprek over lastige onderwerpen in de klas op een veilige manier voert. De Gendi-tip Een veilig klassengesprek in het vo en de Visual Stappenplan Veilig klassengesprek helpen je daarbij.

Meer tips voor scholen vind je op de website van Movisie.nl. Deze zijn geformuleerd op basis van evaluatieonderzoek en wetenschappelijke literatuur.

Theater maakt taboes en lastige thema’s bespreekbaar

Theater biedt ruimte om in de klas en op school te praten over thema’s als gender- en seksuele diversiteit. Door interactief theater in te zetten worden taboes op school bespreekbaar en worden zowel de leerlingen als de docenten bewuster van de vooroordelen en eventueel pestgedrag of uitsluitgedrag. Na de voorstelling ga je als school of klas aan de slag met het educatieonderdeel: je praat op een veilige manier met elkaar over de onderwerpen die aan bod kwamen.

“De voorstelling LUCY heeft iets los gemaakt en mooie gesprekken opgeleverd met en tussen de studenten maar ook onderling tussen onze docenten!” (Saskia Maas, Docent & studieloopbaanbegeleider ROC van Amsterdam)

Theater vermindert vooroordelen en vergroot empathie voor de ander

Theater is een kunstvorm die als positief bijeffect heeft dat het vooroordelen vermindert. Waaronder vooroordelen rondom lhbti+-personen. Dit blijkt uit onderzoek van Movisie (2021). Dat werkt zo. Theater draagt bij aan het vergoten van empathie voor de ander. Neem bijvoorbeeld een heteroseksuele leerling die kijkt naar een meeslepend theaterstuk over een homoseksueel of biseksueel persoon. De emoties van de acteurs zorgen ervoor dat je als het ware ‘in’ het verhaal terecht komt, en ‘in’ de beleving van de hoofdrolspeler. De heteroseksuele leerling ervaart als het ware de wereld dan vanuit een homo- of biseksueel persoon. Dit kan vooroordelen over lhbti+ personen verminderen.

Theater leert anti-stereotiep denken

Naast inleving kan theater in een schoolsetting op nog meer manieren bijdragen aan een positieve schoolcultuur, waarbinnen ook lhbti+ personen zich veilig voelen. Uit onderzoek van het Kennisplatform integratie & Samenleving (KIS) is namelijk gebleken dat theater zorgt voor:

  • Het  verminderen van stereotypen en vooroordelen door het zien (of zelf hebben) van positief contact tussen mensen met verschillende achtergronden.
  • Het aanleren van anti-stereotiep denken.
  • Het vergroten van weerbaarheid.
  • Het stellen van een sociale norm. Hierdoor kunnen mensen van houding veranderen.

Theater geeft mensen een stem

Theatermakers willen binnen het onderwijs een stem geven aan vooral jonge mensen voor wie liefde en erkenning niet vanzelfsprekend zijn. Of die zelf niet durven opkomen of uitkomen voor wie ze zijn. Sommige voorstellingen gaan bijvoorbeeld over mensen die worstelen met hun identiteit, op zoek naar de vrijheid om zichzelf te zijn.

Jongeren krijgen met onze theatervoorstellingen een podium om hun gevoelens en gedachten te delen over de thema’s uit hun leefwereld. Ze leren zichzelf en hun leeftijdsgenoten beter begrijpen, hun mening aanscherpen, zelf keuzes maken en zo bewuster handelen. (Theatergroep PlayBack)

Theater raakt

Hester Klein Tijssink van Theater AanZ vertelt in haar blog ‘Theater raakt’ meer over de meerwaarde van theater voor het onderwijs.


Bronnen

theatervo/mboblog

Theater raakt

In deze blog vertelt Hester Klein Tijssink van Theater AanZ over het potentieel van theater. “Met onze voorstellingen willen we een stem geven aan vooral jonge mensen voor wie liefde en erkenning niet vanzelfsprekend zijn.”

Ga naar het Adviespunt van School & Veiligheid

voor advies over lhbti+ en sociale veiligheid op school