gender- en seksuele diversiteit in het onderwijs

Hoe praten andere leraren eigenlijk over gender- en seksuele diversiteit in de klas? En hoe doen (andere) lhbti+-leraren dat: komen ze uit de kast of niet? Als een gastdocent dit moeilijke onderwerp behandelt; hoe dan?

In onderstaande verhalen vertellen diverse mensen-voor-de-klas over hun ervaringen met het thema gender- en seksuele diversiteit.

‘Zo’n ervaring maakt dat ik pro-actiever wil zijn’

voervaringsverhaalpraktijkvoorbeeld

2017 | ‘We noemen haar Fien. Haar cijfers werden lager en ze kon zich steeds slechter concentreren. Haar mentor vroeg zich af wat er met Fien aan de hand was en plande een gesprek met haar.

De meester is homo

voervaringsverhaal

2017 | Leerlingen vertellen dat je lesbisch, homo-, biseksueel of transgender bent. Voor veel lhbt-leraren is dat ingewikkeld. Toch zijn er veel goede redenen om het wel te doen. (Artikel Onderwijsblad).

‘Mevrouw, heeft u ook een vriend?’

voervaringsverhaal

2016 | Biologiedocente Nienke schreef een blog over de twijfels die ze had als beginnend lerares toen ze de vraag kreeg van een leerling: ‘Mevrouw, heeft u ook een vriend?’

Meneer, u bent toch homo?

voervaringsverhaal

2016 | Marcel van Kampenhout – leraar Duits  – staat al dertig jaar voor de klas en is altijd open geweest over zijn homoseksualiteit. In deze column deelt hij zijn ervaringen. 

Openlijk homo op het Calvijn College

voervaringsverhaal

2013 | Jos kwam openlijk uit voor zijn homoseksualiteit op een reformatorische school; het Zeeuwse Calvijn College. Eerst bij zijn mentrix, daarna thuis. Lees hier hun verhaal.

Vragen over sociale veiligheid en lhbti+ op school?

Bel met de helpdesk van School & Veiligheid.