Ervaringsverhalen van leraren
Hoe praten andere leraren eigenlijk over gender- en seksuele diversiteit in de klas? En hoe doen (andere) lhbti+-leraren dat: komen ze uit de kast of niet? Als een gastdocent dit moeilijke onderwerp behandelt; hoe dan? Laat je inspireren door onderstaande verhalen waarin leerkrachten hun ervaringen delen.
Maak het normaal
Aandacht voor seksuele- en genderdiversiteit. Is dat echt nodig in het po? Juf Elise en juf Sterre leggen uit waarom zij vinden van wel en delen hun ervaringen. Uit: Magazine voor burgerschapsvorming.
Uit de kast voor de klas
School moet een veilige plek zijn voor lhbti+-leerlingen maar ook voor lhbti+-leraren. Brandpunt+ vroeg drie leraren hoe open zij kunnen én willen zijn over hun seksuele identiteit. Lees hun verhaal.
‘Zo’n ervaring maakt dat ik pro-actiever wil zijn’
2017 | “We noemen haar Fien. Haar cijfers werden lager en ze kon zich steeds slechter concentreren.” Zorgcoördinator Rijnen vertelt hoe de school de ouders van Fien probeerde mee te nemen in de problemen van Fien.
De meester is homo
2017 | Leerlingen vertellen dat je lesbisch, homo-, biseksueel of transgender bent. Voor veel lhbt-leraren is dat ingewikkeld. Toch zijn er veel goede redenen om het wel te doen. (Artikel Onderwijsblad).
‘Mevrouw, heeft u ook een vriend?’
2016 | Biologiedocente Nienke schreef een blog over de twijfels die ze had als beginnend lerares toen ze de vraag kreeg van een leerling: ‘Mevrouw, heeft u ook een vriend?’