wetgevingpo/vo/mbolesgeven
  • Je vergroot kennis én empathie bij leerlingen
  • Je draagt bij aan de veiligheid bij lhbti+ leerlingen
  • Je werkt aan respect en inclusief onderwijs
  • Je voldoet aan de wettelijke verplichting

18% van de leraren in het basisonderwijs en 21% van de docenten in het voortgezet onderwijs vinden het onbelangrijk om aandacht te besteden aan genderdiversiteit en seksuele diversiteit in hun lessen. Voor Gendi een reden om uiteen te zetten waarom ruimte maken voor het thema wél belangrijk en nodig is. En wat jij kan doen.

Kinderen en jongeren hebben vragen 

Ten eerste hebben kinderen en jongeren vragen over het onderwerp, vanwege hun ontwikkeling en zoektocht naar wie ze zijn. ‘Kan ik verliefd worden op jongens en meisjes?, ‘wat betekent non-binair?’ en ‘kan ik als jongen een jurk dragen? Ze zoeken naar antwoorden, voorbeelden en bevestiging. Leerlingen hebben wel degelijk behoefte om meer te weten over lhbti+. Door les te geven over genderdiversiteit en seksuele diversiteit draag je kennis over én geef je leerlingen ruimte om zichzelf en anderen te ontdekken. 

“Er is een keer iemand in de klas komen vertellen over wat homoseksualiteit precies is en over zijn coming out verhaal. Toen merkte ik hoe fijn dat was”. (Floortje)

Discriminatie voorkomen = veiligheid vergoten

Lesgeven over genderdiversiteit en seksuele diversiteit kan bijdragen aan de sociale veiligheid. Dat gaat verder dan uitleggen over wat het is. Door positieve verhalen en ervaringen te delen, werk je aan empathie. En empathie helpt tegen vooroordelen en discriminatie. Wil je weten hoe je dat in de praktijk doet? Lees dan het artikel Discriminatie van lhbti+ verminderen (Gendi) of bekijk het filmpje van KIS: Vooroordelen verminderen: zo doe je dat. 

Gastlessen blijken effectief. Overweeg daarom eens iemand uit te nodigen in de klas om diens verhaal te vertellen. In het artikel gastles seksuele diversiteit lees je waar je sprekers vindt. uit te nodigen.

Lhbti+ leerlingen worden dagelijks gepest

Werken aan sociale veiligheid op school is hard nodig. Want veel lhbti+ leerlingen voelen zich nog steeds onveilig op school. Ze worden gepest, buitengesloten, uitgescholden en krijgen te maken met geweld. 

“Ik krijg dagelijks, non-stop te maken met opmerkingen als ‘kill yourself’, ‘je belandt in de hel’. Vandaag nog zei een jongen tegen me in de gang ‘lesbische kankerhoer’” – Leerling middelbare school.

Lesgeven over lhbti+ draagt bij aan inclusief onderwijs 

Door les te geven over genderdiversiteit en seksuele diversiteit werk je tevens aan inclusief onderwijs. Je laat zien dat iedereen anders is, verschillen er mogen zijn en iedereen erbij hoort. Naast erkenning bij lhbti+ leerlingen, leer je kinderen en jongeren omgaan met verschillen en het ontwikkelen van een respectvolle houding ten aanzien van diversiteit

Op Paarse Vrijdag spreek ik ook altijd even leerlingen aan, die niet iets met deze dag hebben. Zo is er oog en oor voor iedereen op deze dag.’ – Mentor brugklas 

Aandacht voor seksuele diversiteit is verplicht 

Tot slot en niet geheel onbelangrijk is aandacht geven aan genderdiversiteit en seksuele diversiteit in je lessen verplicht. Dat staat in de kerndoelen voor het primair onderwijs (doel 38) en het voortgezet onderwijs (doel 43). Voor mbo-scholen geldt sinds 2019 een vergelijkbare verplichting binnen het burgerschapsonderwijs. Meer daarover lees je in het artikel: Wat is verplicht voor scholen? (Gendi)

Hoe je dit vormgeeft, mag je zelf bepalen. Belangrijk is dat het thema zichtbaar is in het curriculum én dat het bijdraagt aan respect, veiligheid en acceptatie.

Lesgeven over gender en seksuele diversiteit is niet alleen een opdracht van de overheid maar ook een kans om bij te dragen aan een inclusieve, veilige school waar álle leerlingen zich gezien voelen.  (Melissa Bakker, adviseur School & Veiligheid)

Jij maakt het verschil. Dat kan in elke les

Of je nu biologie geeft of mentor bent: het is belangrijk dat jij ruimte maakt voor genderdiversiteit en seksuele diversiteit. Door verhalen, gesprekken of creatieve werkvormen in je lessen te verweven, laat je zien dat verschillen er mogen zijn. Zo draag je bij aan een veilige school waar iedereen zichzelf mag zijn.

Concreet aan de slag? 


Bronnen:

  • Omnibusonderzoek / DUO Onderzoek in opdracht van School & veiligheid, 2024
  • Kunnen zijn wie ik ben. Ervaringen van 12 lhbtiq+ jongeren in Haarlem. Marjolein Haaften. Discriminatie.nl, 2025

Een veilige school, ook voor lhbti+ leerlingen.