Discriminatie van lhbti+ verminderen
Wat werkt?
Discriminatie van lhbti+’ers komt helaas veelvuldig voor. Ook op school worden leerlingen gediscrimineerd, gepest en buitengesloten vanwege hun sekse-, genderidentiteit of seksuele oriëntatie. Movisie onderzocht wat werkt bij het verminderen van discriminatie. Een van de werkzame mechanismen blijkt het vergroten van inleving en empathie. Hoe werkt dat? En hoe kun je het inzetten in de klas?
Hoe werkt dat?
Wanneer mensen luisteren (of kijken) naar het verhaal van iemand die te maken heeft met discriminatie, dan kunnen zij zich gaan inleven in dit verhaal en de persoon die gediscrimineerd wordt. Door inleving (je verplaatsen in de situatie van de ander) kan empathie (meevoelen met de ander) ontstaan en dat vermindert weer vooroordelen en stereotypen. (Bron: Wat werkt bij het verminderen van discriminatie, Movisie 2022)
- Bekijk de infographic waarin 4 werkzame mechanismen worden uitgelicht: ‘Wat werkt bij verminderen van discriminatie’ (Movisie i.s.m. KIS)
In de klas: ontmoeting, theater, film, boek en werkvorm
Het werkzame mechanisme van inlevingsvermogen en empathie kan in verschillende type interventies worden gebruikt. Het kan via een ‘live’ ontmoeting waarbij iemand zijn verhaal vertelt. Bijvoorbeeld een COC-voorlichter in de klas. Maar het kan ook gaan om het kijken naar een film, documentaire, het zien van een theatervoorstelling of lezen van een boek met een lhbti+ personage.
Of kies een werkvorm zoals een stellingenspel. Heb het eerst met leerlingen over discriminatie in het algemeen en situaties waarin leerlingen zich herkennen, alvorens het te hebben over lhbti+ discriminatie. Hoe het Mundus College in Amsterdam dit in de praktijk bracht lees je in een artikel in het NRC (Bron: Scholen doen hun best, maar steeds minder jongeren vinden homoseksualiteit ‘normaal’ – NRC, 11 juli 2024)
Voorwaarden voor succes
Er zijn wel wat voorwaarden voor succes aan verbonden. Dit filmpje van Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS) legt dat uit.
- School & Veiligheid maakte in samenwerking met KIS een Stappenplan voor de aanpak van discriminatie in het primair onderwijs (pdf)
Bronnen: