gender- en seksuele diversiteit in het onderwijs

voleesboek (12-16 jaar)

2014 | Een vrolijk maar veelomvattend verhaal over de 12-jarige surfjongen Storm die opeens stapelverliefd wordt op een nieuwe klasgenoot. Een boek over homoseksualiteit dat bruikbaar is om (voor) te lezen in de klas volgens literatuurdocent Judith de Lang. Zij geeft enkele tips om het boek te bespreken.

Boekrecensie

‘Dan bof ik maar,’ zegt ze. Ik ben stomverbaasd. ‘Hoezo dan?’ ‘Het is hartstikke hip om een homo als beste vriend te hebben. Je kunt met ze winkelen, je kunt je omkleden waar ze bij zijn, je kunt samen kletsen over mooie mannen, ze lakken je nagels en geven je advies over kapsels en make-up, je kunt met ze in één bed slapen en je hoeft nooit bang te zijn dat ze aan je zitten.’ (Uit: Storm, Miriam Bruijstens)

De twaalfjarige Storm is verbijsterd. Zo heeft hij het nog nooit bekeken. Maar het is een antwoord op zijn boze dromen, want hij is zomaar ineens verliefd geworden op die ene nieuwe jongen die pas op school gekomen is! Gelukkig kan hij er over praten, thuis en met Mara, want hij beseft heel goed dat de wereld niet zit te wachten op homoseksuelen. Pas nog was er op het nieuws hoe een jongen in elkaar geslagen werd omdat hij en zijn vriend hand in hand liepen!

Bovenstaande recensie is geschreven door Marjo op de recensie-website Leestafel.info en gedeeltelijk overgenomen.

Bruikbaar boek voor in de klas

Judith de Lang, docent Nederlands lang vindt dat het boek Storm zich goed leent om voor te lezen in de brugklas van het vmbo. Volgens de Lang is het sympathieke van dit boek dat alle mensen in de omgeving van de hoofdpersoon pleitbezorgers zijn van diversiteit.

“Wat dit boek daarnaast zeer bruikbaar maakt in de les is het feit dat er een hoofdstuk gewijd wordt aan een klassengesprek over homoseksualiteit en geweld tegen homo’s. Hierin ventileert een klasgenoot zijn gevoelens van walging en de andere leerlingen reageren daarop.” (De Lang, Docent Nederlands)

Het is vrij voor de hand liggend om hierop in te haken: Wat vind je van de manier waarop Nick reageert? Is zo’n reactie voor je voorstelbaar? Hoe zou jij reageren? Belangrijk is om de leerlingen vanzelfsprekend te benaderen als bondgenoten van lhbt’ers, zonder een moreel oordeel te vellen over een eventuele Nick in je klas.

Tips

  1. Probeer de leerlingen met elkaar te laten praten. Voorwaarde daarbij is wel dat de leerlingen gewend zijn om in een veilige setting met elkaar over ingewikkelde zaken te spreken. Je kunt vertellen over GSA’s op scholen naar aanleiding van dit fragment.
  2. Daarnaast is het aan te raden om het gesprek als docent niet te veel te sturen of structureren. De vragen die Aidan Chambers heeft opgesteld in dit verband kunnen als inspiratie dienen. Je vindt ze op de website Overlezengesproken.nl
  3. Een derde tip is om de boeken die je wilt voorlezen niet direct te afficheren als homoboek of transgenderboek. Uit onderzoek blijkt dat de kans op identificatie toeneemt wanneer de leerlingen pas gaandeweg beseffen dat de hoofdpersoon lhbt’er is.”

Judith de Lang schreef over Storm een bijdrage in het onderwijsmagazine Van12tot18 (juni 2017). Zij deed dit op uitnodiging van Stichting School & Veiligheid die de eindredactie deed van het themanummer over seksuele diversiteit.


Specificaties

Titel: Storm
Auteur: Miriam Bruijstens
Isbn: 9789044821833
Uitgeverij: Clavis
Jaar van uitgave: 2014
Vorm hardcover, 95 pagina’s
Leeftijd: 12-15 jaar

Vragen over sociale veiligheid en lhbti+ op school?

Bel met de helpdesk van School & Veiligheid.