religielhbti+po/vogastlesToon nog 1 tags
  • Prijswinnend programma over omgaan met verschillen
  • Met gastlessen door peer educators
  • Maakt taboes en vooroordelen bespreekbaar

Het lesprogramma Gelijk=Gelijk? maken joodse, islamitische en homoseksuele peer educators taboes bespreekbaar, delen ze hun persoonlijke verhaal en houden leerlingen een spiegel voor als het gaat om religieuze, culturele en seksuele diversiteit.

Beschrijving

Gelijk= Gelijk? bestaat uit gastlessen die worden gegeven door een drietal jonge peer-educators: een homoseksuele, joodse en islamitische peer educator. Door samen les te geven, laten zij zien dat zij ondanks een verschil in culturele achtergrond, seksuele voorkeur of religie, goed kunnen samenwerken en leven.

Vooroordelen, discriminatie en pesten. Hoe zit dat nou, en wat vind jij ervan? Hoe ga je om met diversiteit in bijvoorbeeld vriendschappen en verliefdheid? En wat kun je zelf doen om discriminatie tegen te gaan? Zware onderwerpen worden door de inbreng van de eigen ervaringen van de peer educators levendig geïntroduceerd en bespreekbaar gemaakt.

Doelgroep

Gelijk=Gelijk? wordt gegeven in de bovenbouw van het primair onderwijs en alle klassen in het voortgezet onderwijs.

Doel & resultaat

De lessen dagen leerlingen uit om zelf kritisch na te denken en hun mening te onderbouwen met argumenten over onderwerpen die heftige reacties kunnen oproepen. Discriminatie en vooroordelen worden bespreekbaar gemaakt en taboes worden doorbroken.

Praktisch

Voor de uitvoering van Gelijk=Gelijk? is bij de gastles een opdrachtenboekje voor de leerlingen, een docentenhandleiding, een peer handleiding en aanvullende leskaarten beschikbaar.

Producent

Diversion werkt aan maatschappelijke innovatie door heel Nederland. Ze ontwikkelen succesvolle, erkende programma’s om taboes en gevoeligheden bespreekbaar te maken en zijn landelijk peer education expert.

Website

Aanvraag van het project Gelijk = Gelijk kan via de website van Diversion.

Ga naar het Adviespunt van School & Veiligheid

voor advies over lhbti+ en sociale veiligheid op school