Lhbti+ voorlichting in de klas
Movisie heeft een korte handreiking ontwikkeld met do’s & don’ts bij het geven van lhbti voorlichting. De handreiking geeft concrete tips die bijdragen aan het verminderen van discriminatie van lhbti+ personen. Wat werkt wel en wat werkt niet?
Tips lhbti voorlichting
Wist je bijvoorbeeld dat wanneer je aan leerlingen uitlegt dat lhbtiqa+ personen ‘zo zijn’ vanwege hun biologie of genetica, je het risico loopt dat leerlingen juist minder positief worden over lhbtiqa+ personen?
Benoemen dat lhbiqa+ zijn voorkomt in alle periodes in de geschiedenis en in alle culturen kan juist wél goed werken. Een andere ‘do’ is bijvoorbeeld het vertellen van een emotioneel ervaringsverhaal.
Discriminatie van lhbti+ leerlingen
Discriminatie van lhbtiqa+ personen is een terugkerend probleem. Ook op school worden lhbti+ leerlingen vaker gepest en buitengesloten vanwege hun genderidentiteit of seksuele voorkeur. Vooroordelen en stereotypen zijn voorspellers van discriminerend gedrag. Het vergroten van inleving en empathie helpt dit verminderen. Daarom is het uitnodigen van voorlichters in de klas, die hun ervaringsverhaal delen, effectief.
- In het artikel Een gastles of voorlichter in de klas (Gendi) lees je waar je een voorlichter of gastspreker kunt vinden.
- Bekijk ook de infografic over Wat werkt bij het verminderen van discriminatie (pdf) van Movisie.
De do’s & don’ts zijn geformuleerd op basis van verschillende onderzoeken die Movisie heeft gedaan de afgelopen jaren naar wat werkt in het verminderen van discriminatie.
Bron: Movisie.nl