Spiegelgesprek
Handreiking voor waardevolle gesprekken en inzichten
Hoe veilig voelen jullie leerlingen en studenten zich op school als het gaat om gender- en seksuele diversiteit? En hoe denken collega’s hierover? Het Spiegelgesprek biedt scholen in het voortgezet onderwijs en mbo een unieke methode om samen met leerlingen, studenten en docenten inzicht te krijgen in de veiligheidsbeleving op school. En samen te kijken naar verbetermogelijkheden.
Gesprekstool
Het Spiegelgesprek is een krachtige gesprekstool waarmee leerlingen/studenten en docenten elkaars perspectieven ontdekken. Er wordt openhartig gesproken over veiligheid, respect en inclusiviteit. Met het Spiegelgesprek krijgen jullie unieke inzichten die je kunt omzetten naar concrete verbeteringen voor een sociaal veilige schoolomgeving.
Praten en luisteren
In vijf gestructureerde rondes – geleid door een gespreksleider – wisselen luisteren en spreken elkaar af. Leerlingen delen hun ervaringen, docenten reflecteren. Op basis van de uitkomsten formuleer je samen actiegerichte aanbevelingen om de school veiliger te maken voor iedereen, met extra aandacht voor lhbti+-leerlingen.
Een spiegelgesprek organiseren
Wil jij als docent, school- of teamleider, zorgfunctionaris of vanuit een andere functie een Spiegelgesprek organiseren? Gebruik dan de tool Spiegelgesprek van Stichting School & Veiligheid. Naast uitleg over het praktisch organiseren van een Spiegelgesprek biedt de tool per ronde hulpvragen om de gesprekken te starten. En helpt het jullie op weg om met de opbrengst aan de slag te gaan.
“Ik was verrast hoe genuanceerd het advies van de leerlingen was. Ik dacht dat we al veel aandacht aan seksuele diversiteit gaven. Nu ik de ervaring van de leerlingen hoor, is dat te weinig.” (Coördinator Gezonde school na een spiegelgesprek)