gender- en seksuele diversiteit in het onderwijs

praktijkvoorbeeldburgerschappo

Via jampotjes, krokodillen, debatrondes en lentekriebels werkt de Jozefschool in alle groepen aan seksuele vorming en diversiteit. 

Voor alle groepen

De Jozefschool in het Noord-Hollandse Venhuizen hanteert een beleidsplan op het thema ‘seksuele vorming en diversiteit’. Het is een onderdeel van het Burgerschapsplan dat wordt uitgevoerd door de hele school. Op ten minste acht manieren werken ze aan dit onderdeel van hun Burgerschapsplan.

1. Week van de Lentekriebels

Tijdens deze projectweek wordt van groep 1 t/m 8 les gegeven over relaties en seksualiteit. De projectweek is de start voor het geven van deze lessen. Na deze week kunnen de lessen het hele jaar door worden gegeven. De ouders worden hiervan op de hoogte gebracht met een ouderbrief.

2. Vragenrondje ‘Je mag alles vragen’

Met regelmaat is er een vragenrondje over seksualiteit en relaties voor de leerlingen van groep 6,7 en 8. Ook vragen over seksuele diversiteit passeren de revue; ‘Wat nou als twee mannen samen wonen? Als een vraag te persoonlijk of te expliciet is, maakt de leerkracht er een meer algemene vraag van. Bij het vragenrondje hoort een lesbrief.

3. Liefdesplein

De filmpjes van de DVD Liefdesplein (2012) worden gebruikt als hulp bij seksuele voorlichting in groep 7 en 8. Naast algemene seksuele vorming komt hier ook homoseksualiteit aan bod en respect voor elkaar en elkaars mening.

4. Schoolbibliotheek

De schoolbibliotheek voor de leerlingen wordt af en toe aangevuld met kinderboeken met een lhbti+-signatuur, zoals ‘Filola wil een krokodil’ (groep 1 t/m 4) over een meisje (met toevallig twee mama’s) dat een krokodil wil als verjaardagscadeau. Het boek ‘Eruit!’ (groep 8) gaat over een jongen die worstelt met gevoelens voor zijn beste vriend. Hij is toch geen homo?

5. Veilig internet en social media

Aandacht voor positief gebruik van sociale media. Wat doe je wel en wat doe je niet op internet en social media? Wat betekenen de begrippen ‘sexting’ en ‘grooming’.

6. Internetcontract

Aan het begin van het schooljaar ondertekenen alle leerlingen en leerkrachten van groep 6 t/m 8 een internetcontract. Hierin is opgenomen, dat als iets niet goed voelt, de leerling de webpagina of internetpersoon direct wegklikt en een melding doet bij de leerkracht.

7. Nee en stop

Zeg ‘nee’ als iets niet goed voelt. Zeg ‘stop’ als je iets niet wilt. De kinderen wordt geleerd dit gevoel te herkennen, sterk te zijn en weerbaar te worden.

8. Debatteren

De vaardigheid van goed debatteren zorgt er onder meer voor dat je een boodschap goed kunt overbrengen, argumenten kunt formuleren, kritisch kunt nadenken, leert omgaan met kritiek en weerstand en dat je goed leert luisteren.

Communicatie met ouders

Op de schoolwebsite wordt in heldere taal omschreven wat de doelen rondom seksuele diversiteit zijn en hoe dat eruit ziet in de praktijk. Het plan ‘Burgerschap – Seksuele vorming en diversiteit’ geeft ook aan waarin de school zich nog verder wil ontwikkelen. Het plan wordt zeer vaak bekeken volgens de school.

“Ouders zijn toch nieuwsgierig. Leuk om te zien.” (Piet Karsten, leraar Jozefschool)

Kartrekker en winnaar

Meester Piet Karsten is een belangrijke kartrekker. Mede door zijn inzet voor het onderwerp seksuele diversiteit kreeg hij in 2016 een lintje in de Orde van Oranje Nassau. Ook won de school in 2014 een prijs voor interessante lesmethoden over seksuele diversiteit.


Ga naar het Adviespunt van School & Veiligheid

voor advies over lhbti+ en sociale veiligheid op school