gender- en seksuele diversiteit in het onderwijs

ervaringsverhaalvo

Noah blogt voor scholieren.com over haar ‘experiment’ hoe zeer je ‘anders’ kunt zijn op haar school. De uitkomst stemt haar zeer tevreden.

Anders = zichzelf = respect

Tijdens de open dag van het Gerrit van der Veen College had ik het nog niet zo in de gaten, maar toen ik eenmaal mijn nieuwe klasgenootjes had ontmoet merkte ik dat er op de door mij gekozen school heel wat vreemde types rondliepen. Knalroze haren, omajurkjes: het is allemaal prima.

“Iedereen kan er op mijn school bijlopen hoe hij of zij wil, het maakt niks uit. Je wordt niet raar aangekeken. Integendeel! Wie anders is, durft zichzelf te zijn en krijgt daarmee bewondering en respect.”

Tof om anders te zijn!

Ik wilde weleens testen hoe ver dit ging. En dus gingen mijn vriendinnen en ik een dagje in koeienpak naar school. Werd het gewaardeerd? En of! High five’s werden lachend uitgedeeld en er werd naar ons gejoeld en gezwaaid. Het is tof om anders te zijn! Maar er zijn natuurlijk ook mensen die écht anders zijn. En ook die kunnen zich op deze school helemaal uiten.

Davids genderdysforie

David werd als meisje geboren, maar kwam er al snel achter dat hij op meisjes viel en zich prettiger voelde als jongen. Samen met de stichting Transvisiezorg heeft hij dat in de klas verteld. Het werd goed opgepakt. Hij veranderde zijn naam in David en staat inmiddels op school ingeschreven als jongen. Op school heeft hij naar eigen zeggen nog nooit een nare opmerking gehad. Niemand die hem raar aankijkt. De school zelf reageerde ook positief en bood David alle hulp die hij maar kon krijgen.


 

Ga naar het Adviespunt van School & Veiligheid

voor advies over lhbti+ en sociale veiligheid op school