Meester, hoe doen homo's het?
Fotostrip over lastige vragen bij het lesgeven over seksuele diversiteit
Een spannend onderwerp
Dat je lesgeven over seksuele diversiteit spannend vindt is helemaal niet gek. Veel leraren vrezen heftige reacties, vervelende situaties of lastige vragen van leerlingen als ze lesgeven over seksuele diversiteit. Toch is het ontzettend betekenisvol voor alle leerlingen als je het wel doet. Lhbti+ leerlingen voelen zich bovendien gezien en gehoord.
Tips om lesgeven makkelijker te maken
- Betrek leerlingen bij de les.
Vraag wat ze willen weten en wat ze al weten. Je hoeft niet alles te behandelen en op alle vragen antwoord te geven. Blijf dicht bij jezelf en geef je grenzen aan, dat schept duidelijkheid (en veiligheid) voor iedereen. - Vraag eens een collega om advies.
Hoe pakken anderen het aan in de klas? Het helpt als er een open en veilige sfeer is op school, niet alleen voor leerlingen, maar ook voor jullie als leraren. Dat je kunt delen dat je iets moeilijk vindt of onzeker bent over hoe je een onderwerp kunt behandelen in de klas. En dat je collega je niet afvalt, maar luistert en met je meedenkt. - Bereid je goed voor.
Een les over seksuele diversiteit is geen seksuele vormingsles. Het gaat om het bijbrengen van kennis en respect voor diversiteit, geaardheid en gender. Hoe je dit doet lees je in de Gendi-tip: Het thema opnemen in je les. - Leer begrenzen en uitnodigen.
De training ‘Dialoog onder Druk’ geeft je handvatten om gesprekken over een maatschappelijk gevoelig thema’s op een veilige manier te behandelen. Je leert stevige uitspraken of kwetsende taal een halt toe te roepen en de leerlingen uitnodigen om te vertellen waarom ze dit zeggen of zo denken.
Fotostrips
De fotostrips van Gendi gaan over die soms lastige en onverwachte situaties in het werken aan gender- en seksuele diversiteit in de klas. Om even over na te denken. Met een lach.