gender- en seksuele diversiteit in het onderwijs

kalendermomentlesmateriaalpo/vo/mbo
  • Doe ook mee met de Week van de Mediawijsheid
  • Eenvoudig seksuele diversiteit behandelen in de medialessen
  • Leer je leerlingen bewust en kritisch kijken

Veel scholen geven mediawijsheidslessen, onder meer in de Week van de Mediawijsheid in november. Het zijn goede momenten om ook te werken aan respect voor seksuele diversiteit en gender.

Wat is de link?

‘Mediawijsheid’ is een veelomvattend begrip. Twee onderdelen van deze ‘wijsheid’ hebben ook te maken met seksuele diversiteit en genderidentiteit. Het gaat ten eerste om respectvol handelen op de sociale media. Ten tweede gaat het over het kritisch kunnen kijken naar media-uitingen.

Onderaan deze pagina vind je lesmaterialen.

Met respect sociaal

Een belangrijk onderdeel van de mediawijsheidslessen gaat over respectvol gedrag op de sociale media. Daarbij gaat het over de toon en het soort woorden dat je gebruikt. Het gaat over onbedoeld en bedoeld onaardig zijn. Het gaat over kwetsen, schelden, pesten of zelfs shaming, chantage en misbruik. Bij al die onderwerpen zijn lhbt-voorbeelden relevant. (‘Homo’ is nog steeds een zeer veel gebruikt scheldwoord.) Vaak gaan negatieve uitingen ook over mensen die in andere opzichten niet mainstream zijn, zoals jongeren die zich niet helemaal gedragen zoals verwacht wordt bij hun gender.

Kritisch kijken

Een ander aspect van mediawijsheid is het kritisch kunnen kijken naar media-uitingen. Zijn de mediabeelden van lhbt’s representatief? Sommige media doen hun best om diversiteit te tonen; anderen nog niet. Maakt het hierbij uit in welke media-bubbel je leeft? Kun je de eerste vraag eigenlijk wel beantwoorden? Want hoe kun je zien op wie iemand verliefd is, of hoe mannelijk/vrouwelijk deze persoon zich voelt?

  • Wat voor rol spelen homo-personages tegenwoordig in films en series? Hebben homo-personages dezelfde rollen in films als hetero-personages? Dezelfde vraag kun je stellen voor lesbische meiden en vrouwen, biseksuelen, transgenders, stoere meisjes, zorgzame jongens.
  • En hoe zit dit in de muziekwereld? Is er verschil tussen muziekstromingen in de manier waarop ze tegenover seksuele diversiteit, mannelijkheid en vrouwelijkheid staan? Of is dat alleen afhankelijk van de artiest?
  • Stel de vraag of je denkt dat dit beeld dat je ziet bewust of onbewust zo is neergezet. Wat voor impact kan dat beeld hebben op verschillende mensen? Bekijk het vooral óók positief: hoe leuk is het als je rustig en via positieve beelden je identiteit kunt ontdekken.

Mediawijsheid Competentiemodel

De Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) heeft voor het curriculum van de toekomst het Mediawijsheid Competentiemodel van Mediawijzer verder uitgewerkt. ‘Kritisch leren kijken naar seksuele diversiteit in de media’ en ‘je respectvol gedragen op sociale media’ passen in dit leerplan. Ze vallen onder de thema’s ‘Media en beeldvorming’ en ‘Media, participatie en identiteit’.

Kerndoelen en sociale veiligheid

Werken aan respect voor seksuele diversiteit is een opdracht voor het po en vo in de kerndoelen. Via de lessen in mediawijsheid kan de school hier vorm aan geven. Naast deze verplichting in de kerndoelen, is het ook voor een sociaal veilig schoolklimaat belangrijk om actief bezig te zijn met de thema’s seksuele diversiteit en gender. De Week van de Mediawijsheid in november is hier een logisch moment voor.

Tips voor lesmaterialen

 

Rolpatronen in de media (po/pabo)

Digi-Doeners hebben een po-les en een pabo-les gemaakt waarin leerlingen/studenten ervaren dat (gender)rolpatronen vaak onopvallend in allerlei soorten media voorkomen. Ook leren ze hoe ze gebruikt worden, wat de effecten zijn van deze rolpatronen en dat het ook anders kan. De studenten leren vervolgens hoe ze hier mee aan de slag kunnen met kinderen. (2021)

Online homo pesten (po/vo)

Korte video (5 min) van Human/SchoolTV over Nils die zijn grote liefde Faas treitert door hem online te shamen. Inclusief handleiding en opdrachten. (2015)

 

Niet jezelf zijn op dating apps (vo/mbo)

Jelte geeft zichzelf iedere keer nieuwe, leuke, fijne eigenschappen en achtergronden op de dating-app Grindr. Tot het moment dat hij iemand tegenkomt die hij écht leuk vindt, en die teleurgesteld is dat hij zichzelf bij elkaar heeft gelogen. Korte video (5 min) van Human/SchoolTV met docentenhandleiding en leerlingenwerkblad. (2018)

 


Vragen over sociale veiligheid en lhbti+ op school?

Bel met de helpdesk van School & Veiligheid.