voles-tips

Aandacht voor gender- en seksuele diversiteit hoeft niet altijd een groot te zijn. Alleen al het (respectvol) benoemen van lhbti+ is belangrijk. Dat kan bij alle vakken! Zo maak je het onderwerp zichtbaar en bespreekbaar in jullie school. Ook bij Engels kun je seksuele diversiteit aan bod laten komen. Bekijk de lessuggesties van Gendi.

Diversiteit in de literatuur kan uitgesplitst worden in meerdere thema’s, zoals etniciteit, migratie, homoseksualiteit, gender, et cetera.
Om aan te sluiten bij de leefwereld van leerlingen is het mogelijk om hen te laten kiezen uit jeugdboeken waarin het thema lhbti+ een rol speelt.

Diversiteit in de literatuur

Vragen bij de literatuur

Bij elk thema kunnen een aantal thematische en literaire vragen gesteld worden, zoals:

Thematische vragen

  • Hoe komt het thema aan bod in dit boek?
  • Wat kom je over het thema te weten?
  • Wat vind je daarvan?

Literaire vragen

  • In welke motieven zie het thema terugkomen of wordt het uitgewerkt?
  • Wie is de hoofdpersoon? Hoe verhoudt de hoofdpersoon zich tot het thema?
  • Welke andere personen zijn belangrijk? Hoe verhouden zij zich tot de hoofdpersoon en tot het thema?
  • Is er sprake van een innerlijk of uiterlijk conflict? Leg dit eens uit?
  • Wat kun je opmerken over de tijd en de ruimte waarin het verhaal zich afspeelt; is dit van invloed op het thema? Zo ja, op welke manier

Verdiepingsopdracht: een creatieve verwerking

Om het thema zorgvuldig af te ronden en leerlingen verdieping te bieden is het goed om toe te werken naar een creatief resultaat waarin leerlingen het thema verwerken. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld kiezen uit:

  • Het geven van een kleine presentatie, (bijvoorbeeld over de inhoud, de auteur of hoe het boek je mening of je kennis over het onderwerp heeft aangevuld of veranderd).
  • Het schrijven van een boekrecensie waarvoor professionele boekrecensies bestudeerd worden als voorbeeld.
  • Het schrijven van een artikel waarin nagegaan wordt wat de relatie is van het werk en het leven van de auteur.
  • Het omzetten van één scene uit het boek tot een toneelstuk (tekst) (deze kan als groepsopdracht gedaan worden waarbij het toneelstuk ook wordt uitgevoerd).
  • Het maken van een filmpje (of filmscenario) of fotocollage over het thema.
  • Het organiseren van een debat (met stellingen) rond het thema.
  • Het ontwerpen van een nieuwe omslag voor het boek waarin het thema zichtbaar wordt, met uitleg waarom er voor dit ontwerp gekozen is.
  • Het zoeken van een gedicht (of het zelf schrijven van een gedicht) dat bij de thematiek van het boek past en het benoemen van de essentiële overeenkomsten en verschillen.
  • Het schrijven van een brief aan de hoofpersoon of personage in het boek.

 

Bereid je voor

We snappen dat het misschien ook spannend is omdat je nooit weet hoe leerlingen zullen reageren. Daarop kun je je voorbereiden met de Gendi-tip ‘Een veilig klassengesprek voeren’. Zorg ook dat iedereen zich veilig voelt als het onderwerp ter sprake komt. Bekijk de visual ‘Stappenplan voor een veilig klassengesprek’.

Teamwork

Zet ’t onderwerp op de agenda binnen het team. Je kunt besluiten om in een bepaalde periode allemaal één les te geven waarin het thema zichtbaar wordt. Bespreek binnen je team wat het beste bij jullie school past, of ga er zelfs (alvast) mee aan de slag.

Een veilige school, ook voor lhbti+ leerlingen.